Bugun...


Susuzluğun tehlikeleri
Kronik olarak dehidre, yani sağlık uzmanları tarafından önerilen miktar olan günde yaklaşık 2 litre su içmeyen insanla­rın %75'inin arasında olma ihtimaliniz çok yüksek. Ortalama bir ...

Susuzluğun tehlikeleri

Kronik olarak dehidre, yani sağlık uzmanları tarafından önerilen miktar olan günde yaklaşık 2 litre su içmeyen insanla­rın %75′inin arasında olma ihtimaliniz çok yüksek. Ortalama bir insan günde yaklaşık 1 litre sıvı alır; bunun çoğunu asidik kahveden, çaydan ve meşrubattan alıyor ama aslında bunların çoğu vücudun suyunu çalıyor. Ve bu alt seviyede bulunmak, yi­yeceklerden alınan miktarın da hesaplanmasını gerektiriyor. Çok nadiren, bu ihtiyaç miktar ve kalite bakımından yeterli ol­mama ihtimaline rağmen su içerek karşılanıyor. Cornell Tıp Merkezi’nde Beslenme Bilgi Merkezi’nin yaptığı bir ankette, katılımcıların tam olarak %10′u hiç su içmediklerini belirtmiş!
İdeal sağlık ve kilo için, daha sonra detaylı olarak da anlata­cağım gibi, daha çok suya -iyi suya- ihtiyacınız var. Ortalama bir yetişkin gün içinde terleme, nefes, idrar, hareket, hatta uy­ku yoluyla 2,5-3 litre sıvı kaybeder ve eğer bu yerine konmazsa vücut susuz kalır.
Eğer yeterince su içmezseniz, şişmanlarsınız. Bu kadar ba­sit. Her şeyden önce, hafif susuzluk bile metabolizmayı %3 ora­nında yavaşlatır. İkinci olarak, vücudumuzun susuzluk işaret­lerine o kadar gözümüz kapalıdır ki, onları açlık sancıları ola­rak yorumlarız. Yani, yeterince içmezsek, gereğinden fazla ye­riz. Son olarak, eğer yeterince su almazsak, vücut sonunda su­yu tutar, kendimizi şişmiş ve rahatsız hissederiz; ayrıca oldu­ğumuzdan daha şişman görünürüz! Asidik bir vücut, suyu do­kulara çevirir ve orada asitleri nötrlemeye başlar.

En önemlisi vücut, suyu asitleri nötrlemek için, asit fazlası­nı seyreltmek için ve bir anlamda asitleri (ve bütün toksinleri) idrar, ter ve bağırsak yoluyla yıkamak için kullanır. Yeterince su olmazsa vücut çok asitli olur ve koruma -yağ depolama- duru­muna geçer. Vücut suyunda sadece %2′lik bir azalma bile bu­nun için yeterlidir. Bunun sizin için önemsiz bir miktar oldu­ğunu düşünüyorsanız şunu aklınızda tutun: Bir saatlik ortala­ma bir egzersizde bile vücut suyunun %2′sini kaybetmek mümkündür.

Eğer bu da su içmeniz için yeterli olmadıysa şunu da belir­teyim; yağ miktarına ek olarak, yeterince su içmemek de sizi hasta ve yorgun yapacaktır. Aslında gün içi yorgunlukların bir numaralı sebebi su eksikliğidir. Yeterince su olmadan, yeterin­ce enerjiye sahip olamazsınız. Kendinizi yorgun ve güçsüz his­sedersiniz. Bu %2′lik azalma bile fiziksel performansta önemli bir eksikliğe neden olabilir.

Yeterince su içmediğinizde dokularınızda oluşan asitler yu­muşatıcı görevini görür, kaslarınız yumuşar ve güçsüzleşir. Ya­pılan çalışmalar su oranındaki %3′lük bir düşüşün, kas gücün­de %10 azalma, hızda %8 düşme ve daha düşük kas dayanıklı­lığına yol açtığını göstermiştir.
%4′lük su kaybına ulaştığınızda, baş dönmeleri hissedersi­niz ve fiziksel güç kapasitenizde %30′luk bir düşüş meydana gelir. Bir puan daha düşünce büyük ihtimalle konsantrasyon, uyuşukluk, sabırsızlık ve baş ağrıları yaşarsınız (kuru cildin ya­nında, bunlar susuzluğun en belirgin özellikleridir). Bir puan daha kaybetmek kalbinizin hızlanmasına ve vücut ısınızın de­ğişmesine yol açar. %7′lik kayıpta bayılırsınız.
Erken safhalarda bile susuzluk düşünce bozukluğuna, kısa süreli hafıza problemlerine, temel matematik sorunlarına, kendinizi sözlü olarak ifade etmekte zorlanmanıza ve odaklan­ma problemlerine neden olabilir. Baş dönmesi ve el-ayak so­ğukluğu da sonuçlar arasında olabilir. Ve bu liste uzar gider: Huzursuzluk, asabiyet, depresyon, şeker tüketme isteği ve kramplar.
Sizi hastalandırdığı için: Susuzluk biraz daha ciddi bir hal aldığında, asit akışı (mide ekşimesi), eklem ve sırt ağrıları, mig­ren, fibromiyalji, kabızlık, kalınbağırsak iltihabı ve anjin gibi belirtilerin de aralarında bulunduğu rahatsızlıklar meydana gelir. Ciddi susuzluk astım, alerji, diyabet, hipertansiyon, egza­ma, kurdeşen, deride oluşan nokta ve lekeler gibi cilt hastalık­larıyla da ilgilidir. Aşırı obezite, kalp hastalıkları ve kanser gibi ciddi hastalıklar da uzun süreli susuzlukla bağlantılıdır. Eğer vücut suyunuzun %15-20′sini kaybedersiniz, yaşamınız direkt olarak tehlikeye girebilir.

Kısacası: Su eksikliği sizi öldürebilir.
Hiçbir şey yemeden yaklaşık 30 gün dayanabilmenize rağ­men, su içmeden yetmiş iki saatten fazla yaşayamazsınız. Vü­cudunuz soğuk havada, sıcak havada kullandığı kadar su kulla­nır ve siz uyurken de su kullanımı uyanık olduğunuz miktara eşittir. Ortalama bir günde, aşırı fiziksel aktivite, uç noktada çevresel şartlar (sıcak ve/veya kuru iklimler gibi) veya vücudu­nuzdan fazla su çekecek bir durum (hava yolculuğu, yüksek bir binada geçirilen zaman gibi) söz konusu olmadığında bile, vü­cudunuzdaki suyun %1′ini kaybedersiniz. Burada sıralanan pek çok ciddi belirtinin, bir günü veya bir saatinizi düşük su se­viyesiyle geçirmeniz sonucu oluşmamasına rağmen, pek çok insan hayatlarının büyük bir bölümünü düşük seviyeli kronik susuzluk durumunda geçiriyor. Pek çoğumuzun şişman, hasta ve yorgun olmasına şaşırmaya gerek yok!




Bu haber 12418 defa okunmuştur.

YORUMLAR

Henüz Yorum Eklenmemiştir.Bu Haber'e ilk yorum yapan siz olun.

YORUM YAZ



FACEBOOK YORUM
Yorum

İLGİNİZİ ÇEKEBİLECEK DİĞER HABERLER
ÇOK OKUNAN HABERLER
SON YORUMLANAN HABERLER
YUKARI