Beden kütle indeksi

Beden kütle indeksi

Bugün yaygın olarak kullanılan, vücut ağırlığını ve boyu vücut yağı ile karşılaştıran bu yöntem, kişinin Beden Kütle İndeksini (BKİ) belirleyerek hesapla­nabilir. Beden küfle indeksi nedir? Amerikan Ulusal ...

Beden kütle indeksi

Bugün yaygın olarak kullanılan, vücut ağırlığını ve boyu vücut yağı ile karşılaştıran bu yöntem, kişinin Beden Kütle İndeksini (BKİ) belirleyerek hesapla­nabilir. Beden küfle indeksi nedir? Amerikan Ulusal ...

Beden kütle indeksi
04 Eylül 2010 - 10:00

Bugün yaygın olarak kullanılan, vücut ağırlığını ve boyu vücut yağı ile karşılaştıran bu yöntem, kişinin Beden Kütle İndeksini (BKİ) belirleyerek hesapla­nabilir.

Beden küfle indeksi nedir?
Amerikan Ulusal Diyabet ile Sindirim ve Böbrek Hastalıkları Enstitüsü tarafın­dan 1993 yılında geliştirilen BKİ, vücut ağırlığı ve boy ile toplam vücut yağının ilişkisini gösteren matematiksel bir formül ve şemadır.

BKİ rehberi, ağırlık gruplarını belirlemek için kullanılır. BKİ rakamları, herkes için uygun bir ağırlık değerlendirmesi olmamasına rağmen orijinal boy/ağırlık çizelgelerinden daha doğrudur. Kendi BKİ’nizi belirleyebilmeniz için birkaç basit yol vardır.

Kendi BKİ’nizi hesaplamak
Beden kütle indeksiniz birkaç yolla belirlenebilir. Bazı yollar diğerlerinden daha basittir. BKİ’nin belirlenmesi, kilogram cinsinden vücut ağırlığının metre kare cinsinden boya olan oranının hesaplanması ile mümkün olmaktadır. Kendi BKİ’nizi aşağıdaki gibi ağırlığınızı boyunuzun karesine bölerek belirleyebilirsiniz:

1. Boyunuzu (metre cinsinden) kendisiyle çarpın.
2. Kilionuzu elde ettiğiniz sonuca (metre cinsinden boy) bölün.

BRİ Şemaları
İlk bakışta bir saptama yöntemi, insanların ağırlıklarına karşılık gelen boy­larının (solda) olduğu satıra işaret koyarak kendi BKİ’lerini tahmin etmelerine yardım eder. Onların BKİ, bu rakamların karşıladığı sayıdır. Bir bakışta BKİ’nizi belirlemek için tasarlanan başka birçok şema vardır. Ayrıca İnternette başka birçok BKİ hesaplayıcısı da vardır.
Sonuçlarınızı Değerlendirmek

BKİ’nizi belirlemek için kullanmaya karar verdiğiniz araç ne olursa olsun, sonuçlarınızı burada bulunan anahtarla karşılaştırmaya ihtiyacınız olacaktır. Bu bilgi, sağlıklı bir ağırlığı oluşturan standartların uygun olup omladığını görmenizi sağlar:

• Düşük ağırlık statüsü 19 ya da daha altı BKİ’ne eşittir.
• Sağlıklı ağırlık 19.1-24.9 BKİ’ne eşittir.
• Fazla kilolu statü 25-29.9 BKİ’ne eşittir.
• Obez statüsü 30 ya da daha fazla BKİ’ne eşittir.

Beden kütle indeksinin sınırlılıkları
Sonuçlarınız ne olursa olsun, BKİ rakamlarının birkaç açıdan sınırlı olabileceği­ni aklınızda bulundurun. Bu şemalar, yetişkinler için herşeyden önce kullanışlı olmasına rağmen, çocuk ve genç nüfus gruplarındaki kilo sorunlarını belirlemede yetersizdir. Bu nedenden dolayı bu özel şemalar, çocuklar ve gençlerde kilo sorun­larının bir belirleyicisi olarak kullanılmamalıdır. Başka değerlendirme araçlarıyla birlikte kullanılması gereken diğer şemalar, çocuklar ve ergenler için geliştirilmek­tedir. Fakat yine de bedenleri hâlâ büyüyenler için kestirme yolları ve rakamları belirlemek zordur. Ayrıca rakamlar, kas kütlesi fazla olan kişiler için yanıltıcı ola­bilir çünkü ölçümler bu kategoriye denk gelmeyen bazıları için daha çok fazla kilolu statüsünü gösterebilir.

BKİ standartlarını kullanarak, tüm nüfusun yalnızca %41 ‘i sağlıklı bir ağırlık içinde sınıflandırılır (%39′u erkek ve %44′ü kadın).
BKİ şema ve rakamlarını kullanan her insanın, bu rakam ve sayıların yalnızca yol gösterici olduğunu bir kez daha anlaması gerekir. Bulabildiğiniz ya da kendi­nizle karşılaştırabildiğiniz herhangi bir boy/ağırlık şeması, sizin sadece ağırlık sorununuzun göstergesi olmamalıdır. Aslında BKİ’ye dayalı rehberler; çocuklar, hamile kadınlar, atletler ya da dayanıksız yaşlılar için değil sağlıklı yetişkin bireyler için oluşturulmuştur. Bu bilgi, aslında kişisel sağlık risklerini belirlemede kullanışlıdır.


Bu haber 1515 defa okunmuştur.

YORUMLAR

  • 0 Yorum
İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR x